LEMBU PUNYA TALI

Hujan lebat berserta kilat telah membuat kami berempat basah kuyup. Tiada seekor ikan pun yang sudi menjamah joran kami. Kami pulang ketika hari hampir gelap. Kami singgah dan berehat untuk mengeringkan pakaian di kaki lima kedai yang sudah tutup. "Black Out" telah menyebabkan suasana malam dan persekitarannya bertambah gelap .Tiba-tiba kedengaran bunyi sesuatu berhampiran kami . Seorang rakan segera menyiasat . Laaaaaaa .... ada seekor anak lembu yg terlepas dari ikatan sedang makan rumput. Aku segera ambil hujung talinya lalu mengikatnya dikaki bangku panjang yang kami duduki. Tujuannya agar anak lembu tak boleh lari jauh .

Tidak lama kemudian seorang rakan kami Abu namanya singgah untuk berteduh. Dia pun berehat sama di bangku tersebut. Selang seketika dia terasa bangku itu bergerak-gerak .... bingkas dia bangun ....

ABU : Weiiii ... korang rasa tak sesuatu ??
AKU & ALI : Eh .. mana ada ... tak adalah !
HARUN : Alahhh Abu ... kami ikattt...(aku segera cuit peha rakan itu supaya diam)
REMY : Ko ni abu ... penakutlah .. mana ada apa-apa !
ABU : Iya.. betulllll.. aku rasa tadi ! Bangku nie bergerak-gerak ...
AKU : (sambil bangun) Ko jangan main-main Abu ... ni malam jumaat ni .. hujan gerimis + kilat lagi ... (aku mula buat cerekarama)
ALI : (bangun jugak) Kitaorang dari tadi kat sini ... takde apa-apa pun yang berlaku.. (mula main wayang)

Tiba-tiba bangku bergerak lagi. Aku dan Ali buat-buat terperanjat. Harun terus bangun konon terkejut. Bangku bergerak agak lama. Remy buat-buat melompat . Kami berempat bangun buat-buat terperanjat !! Tiba-tiba ... si Abu ....

ABU : (spontan & kuat ) ALLAHUAKBAR... ALLAHUAKBAR.. ALLAHHHHH ... ALLAHUAKBAR ALLAHHHU... AKBAR..(laungan azan)

Kami berempat punyalah sakit perut dengan AKSI spontan si ABU tuu ... lalu kami tunjukkan dia tali lembu yang kami ikat kat bangku tuu ... so ... bangku gerak-gerak pasal anak lembu tu tarik ! Si Abu .. terus gi tengok anak lembu tu .. lepas tu dia BELAH ghitu ajer meninggalkan kami yang tergolek-golek ketawa !!!


---- sumbangan: Adios

11 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
19/8/10 10:53 AM

cm pena baca..cm dlm wakenabeb..try tgok.

Reply
avatar
Pudinz89
AUTHOR
24/11/10 2:18 PM

tak lawak arr..huhuuuuuu......sile tambah perisa kelawakan sikit ye,hahakz!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
16/5/11 2:50 PM

mcm bdoh je...
xlawak lgsng.

Reply
avatar
izah
AUTHOR
30/10/11 2:04 AM

not bad...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
30/10/11 11:04 PM

korang baca x feel mmg la x lwak...aq bca sakit perot aq

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
2/12/11 9:53 AM

sokong ngan anon di atas...aku pon skt perut gak gelak...dpt bygkn si abu 2 cne pny gabra haha....

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
2/3/12 4:20 PM

citer ni lawak...tapi die better utk action bukan tulis...sebb ayat ni kene ade feel...hahah sape yg imaginasi tinggi je leh rasa kelucuan nyeeee..

Reply
avatar
ummi
AUTHOR
8/6/12 11:34 AM

lucu.. cume kena imagine baru leh paham:)

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
18/10/12 8:05 PM

ha3...lawak gk la

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
6/1/13 3:54 PM

Hahaha bole bikin raja lawak suda nie

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
4/7/13 5:42 PM

Bg aku klak0r jer....

Reply
avatar