Mengapa Utara Tak Ditawan Portugis (Fakta sejarah)

Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.. Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini.....

1508: Alfonso de al buqurque menyampaikan hasratnya kepada Raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 biji kapal, 15300 ( anggaran) bala tentera

1509: Portugis menhantar perisik ke Melaka untuk megetahui keadaan kekuatan pertahanan disana

Oct 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1512: Setahun 12 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang ketika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini,...

Feb 1512:Alfonso menghantar perisik ke perlis, kedah dan pulau pinang un tuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .

Seminggu selepas

FEB 1512, Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Al fonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah

Perisik 1.2.3: selamat pagi tuan (sambil bertabik)
Alfonso: selamat pagi
Perisik 1: Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawa Perlis, Kedah dan Pulau Pinang
Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)
Perisik 2: Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan P.Pinangyang mempunyai beribu ribu hang..
Perisik 3: Betoi tu tuan...antaranya

hang sihat, hang buat apa, hang apa khabar, hang lagu mana,hang pi mana,
hang nak pi mana, hang singgah dulu bapak hang,mak hang, adik hang, tok hang
macam macam lagi hang ada kat sana.....

Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan
pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat
ngeri......ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ.

scroll sampai bawah.....

lagi....

lagi...







Hang tunggu apa lagi...hang nak mampuih ka....hang pi buat kerja nu!!!


--- sumbangan:Jaslina

12 comments

Write comments
spoon
AUTHOR
2/6/10 7:53 PM delete

aku pun orang hang juga..best lawak fakta kau ni..
keh keh keh

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
2/7/10 12:22 AM delete

hang ni, merapuuu.. xde ke?

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
20/7/10 6:03 PM delete

hang nak kena penampar...

Reply
avatar
faniza
AUTHOR
21/7/10 3:59 PM delete

hang nie malampau noo!!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
7/10/10 7:45 PM delete

Hang ny cte xbpe m'nrik r!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
12/10/10 6:30 PM delete

btoi...jugak fakta hang nie....lawak giler....

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
6/4/11 4:13 PM delete

hangchoomm!!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
4/8/11 11:18 AM delete

hang ni menawan jaslina!:)
wish i could meet you !

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
17/10/11 4:16 PM delete

hang apa khabar xdak,hang apa habaq ada la...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
31/10/11 7:01 PM delete

cilakak hang..........

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
11/6/12 6:51 AM delete

hang lapaq mampuih la klaw mai penangg...

Reply
avatar
asrul aliff
AUTHOR
29/9/13 9:17 PM delete

Hang bt cenanga ada?

Reply
avatar