SUDU DAN BENANG

Pengajaran yang tak ternilai bilamana jururunding boleh membawa perubahan yang besar terhadap mana-mana syarikat.

Minggu lepas, kami membawa kengkawan ke satu restoren baru, dan aku perasan yang pelayan kami meletakkan sudu di dalam poket bajunya. Ia agak pelik. Bila pelayan lagi satu membawa air kosong dan utensil, dia nih pun ada sudu dalam poket bajunya. Apalagi aku tengok sekeliling memang semua pelayan restoren ini letak sudu dalam poket baju mereka. Bila pelayan tadi datang membawa hidangan sup aku bertanya, "Kenapa dengan sudu tuh?"

"Sebenarnya", dia menerangkan, "bos kami baru lepas mengupah juruperunding ABC untuk merombak perniagaannya. Selepas beberapa bulan mengkaji, mereka merumuskan sudu adalah utensil yang selalu terjatuh. Lebih kurang 3 sudu terjatuh setiap meja sejam. Jika kakitangan kami lebih bersedia, maka kami mampu mengurangkan trip pergi balik dari meja pelanggan ke dapur dan menjimat! kan 15 jam seorang setiap syif".

Dah nak jadik cerita katakan, sudu aku terjatuh dan pelayan tadi telahpun mengantikannya dengan sudu di poketnya. "Nanti saya pergi ambil sudu bila masa saya perlu pergi ke dapur, lagipun buat apa nak habiskan masa sekarang".

Aku amatlah kagum. Tak silap aku juga di zip seluarnya ada seutas benang. Sekali pandang, semua
pelayan restoren ini memakainya. Jadi sebelum pelayan tadi blah, aku tanya, "Tumpang tanya, boleh
tak kamu beritahu saya kenapa ada seutas benang di zip seluar kamu?"

"Boleh, apa salahnya!" Selepas itu dia merendahkan suaranya. "Tak semua orang perasan benang ni."

"Jururunding tersebut juga mencadangkan yang kami boleh menjimatkan masa semasa ke tandas. Dengan mengikat benang ini di kepala anu kami, kami boleh menarik benang sahaja tanpa memegang anu kami, dengan ini, kami tidak perlu membasuh tangan sebelum keluar melayan pelanggan, ini dapat memendekkan masa sebanyak 76.39 peratus.. Aku bertanya ! lagi "Lepas awak keluarkan anu awak, macam mana awak memasukkan ia bal ik kedalam seluar?"

"Sebenarnya," dia membisik, "saya tak tahu orang lain, tapi, saya gunakan sudu di dalam poket saya tadi."


---- sumbangan: NajOne

8 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
28/8/10 5:14 PM

pengotor!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
31/8/10 2:23 PM

eeeeeeeeeeeeeeeeee....sumpah pengoto siot...klu ak yg tnye mse 2,ak lmpang plyan 2 kt c2 gak..ak mki hmun bos die

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
23/9/10 10:57 PM

bangang!!!
selekeh siakk...!!!!

Reply
avatar
Pudinz89
AUTHOR
8/12/10 4:42 PM

Bengappppp... Kenapa bah kau pengotor,kenapa bah???(termenyanyi lagu Stacy pla) kalo aku,aku cocok sudu tu kat biji mata dia....!!!

Reply
avatar
syira
AUTHOR
22/6/11 3:16 PM

hahhaa...so cute berbisik2

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
18/10/12 8:27 PM

lek la ni kan citer lwk je...tp mmg pgotor gkla

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
19/11/12 11:43 AM

nasib bek x ikat gune straw..klau kastemer mintak straw ,,,dye bgi yg 2 la kot..amik kau..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
17/5/13 1:18 AM

Yaahh.. Geli Seyh!!!

Reply
avatar