Matematik

Ini kisah yang aku lalui ketika aku mengajar di Sekolah Kebangsaan Kedaik. Hampir 98% daripada murid-murid di sekolah itu terdiri daripada orang Asli keturunan Jakun. Aku mengajar subjek matematik, Bahasa Melayu dan Pendidikan Jasmani. Ketika aku mengajar Matematik untuk darjah 3, ada satu peristiwa yang buatkan aku rasa anak murid aku ini (namanya Roslan) setaraf dengan Plato atau Socrates. Macam ini dialog yang berlaku ketika pengajaran bagi topik "Operasi Tambah":

Aku : Okey, murid-murid. Kalau 2 + 2, jawapannya 4. Kalau 3 tambah 2, jawapannya 5.
Roslan : Cikgu, kenapa 2 + 2 jawapannya 4.
Aku : (Dalam hati) (Bagusnya budak ini. jarang sekali nak dengar pertanyaan daripada murid Asli). Macam ini, ada 2 biji bola ditambah lagi 2 biji bole. Okey, kesemuanya akan jadi 1 ... 2 ... 3 ... 4, jadi kesemuanya sekali ialah 4.
Roslan : Hah? Cikgu salah tu.
Aku : kenapa pulak salah?
Roslan : Cikgu, kalau cikgu nak membilang, tak semestinya bermula daripada 1 ... 2 ... 3 ... 4. Kalau kita nak membilang kita boleh mula daripada mana-mana aje.. Contohnya, boleh kita mulakan daripada 8 ... 3... 4... 2.. 9 ... 5...
Aku : Ops! Awaklah bakal Profesor kelak ...


---- sumbangan: Majang The Legend

16 comments

Write comments
basikal buruk
AUTHOR
29/5/10 12:22 AM

lawak ke??

Reply
avatar
ChanHo Zouk
AUTHOR
28/6/10 3:44 PM

nie pebenda nie?

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
3/9/10 4:22 AM

tah Ler!
bdOh!

Reply
avatar
Pudinz89
AUTHOR
8/12/10 3:36 PM

Otak thenti sketika...menganalisis data di sereblum...lawak ke tak lawak ekk?? Hmmm.... TAK PAHAM AKUUUUUUU!!!! Cuba tunjuk skit tang mana yang LAWAK???

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
30/1/11 1:24 AM

xpaham la pa yg ko cerita ni...

Reply
avatar
hasannn
AUTHOR
16/5/11 11:23 AM

lwak berbangang..............

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
8/6/11 11:11 AM

nth pning aku duk pk ape yg die nk smpaikan sbnrya..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
21/6/11 7:18 AM

bodoh tul....nie lawak dye sorng jew y fhm...

Reply
avatar
miko_chan06
AUTHOR
23/6/11 3:45 AM

bengap beetol anak asli ni.. nk kate die unik la tu.. pigidah.. nape x ckp je.. cikgu..knp perlu tambah? xbole ke kite uji?

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
24/7/11 1:44 AM

hurmmm....antwo nyew lawok cm gny....

Reply
avatar
kecik BESO
AUTHOR
3/9/11 3:04 PM

lawak x lawak.. ko npe x tulih
ok je la

Reply
avatar
hestyrezyuda
AUTHOR
10/10/11 3:23 PM

lawak dia ni ok je.. patut cikgu cakap yang last sekali "awal bakal profesor" tu patut tak payah... buat simbul &%@#$ <<blur macam ni pun tak pe... lagik ok rasa ^_^

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
28/3/12 10:40 PM

bodo bangang...

Reply
avatar
billy joe
AUTHOR
16/8/12 9:01 PM

part ni punch line lawak die....Friday, September 02, 2005

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
20/11/12 12:53 AM

lawak sial !!!

Reply
avatar
30/5/15 6:59 PM

apa benda ne? mcm sial jak!??

Reply
avatar