mytukangcat.blogspot.com

Friday, January 28, 2005

Loceng misteri

Majid dan Salmah hidup miskin papa kedana. Kerap kali meminjam wang disana sini. Mereka sudah 15 tahun berkahwin tapi belum dikurniakan cahaya mata. Kerana kemiskinan mereka ini, pertengkaran kerap kali berlaku antara mereka laki bini.

Pada satu hari rumah mereka didatangi oleh seorang pemuda yg berpakaian segak, namanya Tajudin. Tajudin mengenalkan dirinya sebagai seorang pegawai yg ditugaskan untuk menolong keluarga miskin
seperti Majid dan Salmah. Dia memberi Majid sebuah kotak yg berisi loceng kecik.

"Saya tahu anda laki bini susah, dari itu saya beri anda kotak ini. Di dalamnya ada sebuah loceng kecil, jika anda membunyikannya, anda akan mendapat wang tunai 1 juta dollar" jelas Tajudin.

"Ah?????? dapat duit 1 juta???....klakkar ke apa? Ko ingat kita nie bebudak ye?" Majid bersuara.

"Saya cakap benar, kalau awak nak kan 1 juta dollar, awak bunyikkan saja loceng ini dan keesokannya saya akan datang bawa duit itu....tapi....di saat awak bunyikkan loceng itu, seseorang yg awak tidak kenali akan mati" sambung Tajudin lalu beredar dari situ.

Nie dua laki bini melangok tercengang. Di pendek kan cerita, dia orang bertengkar lagi. Majid nak buang saja kotak itu, sementara si Salmah seboleh boleh suruh laki dia bunyikkan loceng didlm kotak itu.

"Awak nie kan.....percaya yer dgn kata-kata si Tajudin tadi?"

"Lah abg nie....cuba sajalah, mana tahu apa yg dicakapkan tu benar, kita akan kaya bang" balas Salmah.

"Kalaulah betul, kita bunyikan loceng ini....abih nanti ada org yg akan mati tau...tak ker kita nie jadi pembunuh?"

"Alah abg nieee, hari hari ada org matilah...lagi pun kan encik Tajudin tu cakap org yg akan mati ialah seseorang yg kita tidak kenali......alahhhh bunyikan je lah"

Atas desakan si isteri, Majid akhirnya membunyikan loceng itu. Setelah dibunyikan mereka perhati keadaan sekeliling, tidak ada aper aper yg berlaku.

"Takder apa-apa pon? Kan saya dah cakap, nie tipu je...sudahlah....buat buang masa aku je..." keluh Majid sambil mencampakkan kotak itu ke tepi.

Keesokan harinya, Tajudin datang lagi ke rumah mereka.

"Oleh kerana awak telah membunyikan loceng tersebut, maka saya beri awak wang tunai 1 juta dollar ini" sambil memberi beg berisi wang kepada Majid dan Salmah.

Mereka laki bini sepanjat berok, tak sangka yg mereka benar-benar mendapat wang 1 juta dollar itu. bukan main hepi lagi dia orang nie.

"Boleh saya ambil semula kotak yg saya berikan semalam?" Tajudin bersuara.

"Oh boleh-boleh heheh" balas Majid sambil memberi kotak berisi loceng itu, "Betul kee ada org yg mati bila kami bunyikan loceng ini?"

"Ya betul, org tu dah pun mati......tapi jgn bimbang org yg mati itu adalah seorang yg TIDAK ANDA KENALI" jawab Tajudin

"Apa yg anda ingin buat dgn kotak ini?" tanya Majid lagi.

"Oh, saya akan reset balik dan akan saya berikan pada sebuah lagi keluarga yg susah dan saya akan berikan syarat yg sama juga seperti saya berikan pada anda." jawab Tajudin.

"Waahh bertuah lah keluarga tu ye? siapa agaknya yg encik Tajudin ingin berikan?" tanya Salmah

"Oh jgn bimbang. saya akan berikan pada seseorang YG TIDAK ANDA KENALI" jawab Tajudin lalu beredar dari situ.

11 Comments:

At 9/12/10 4:43 PM, Anonymous Anonymous said...

xlawak pown

 
At 19/1/11 2:59 PM, Anonymous Anonymous said...

tau xpe..

 
At 3/2/11 3:22 AM, Anonymous hbk hassan said...

kalau xfaham mmg la xlawak..
mksdnya suami istri yg trima 1juta tu akan mati dlm msa trdekat nie..

p/s:jalan cite die nk same ngn cite hollywood tajuk THE BOX...

 
At 4/4/11 6:57 AM, Anonymous Anonymous said...

x lawak pn..cam bodoh je...hbk hasan ni mst yg wat cite bangang ni..si bodoh..

 
At 25/5/11 1:58 AM, Anonymous Anonymous said...

bangang dah tau xlawak yang ko g bace wtpe.. ko tu bdoh mangkuk kira nk mghina je.. ilmu xpenah ade..sbb tu lmbt tangkap.. nie just cerita dr filemhollywood je..ko pun xpnh tgk cite tu..so bg aku ko ni haprak je lbey n utk pgetahuan ko bkn aku yg create ok..

 
At 10/6/11 9:57 PM, Anonymous Anonymous said...

The Box

 
At 15/6/11 5:42 PM, Anonymous Anonymous said...

Haprak lagi copycat... zzz

 
At 22/9/11 1:39 PM, Blogger Nursyafawani Fatin said...

masa bila jd laman gaduh plak nie ????

 
At 24/11/12 7:51 PM, Blogger likeaskinsongbaby said...

wani biar je la mrk gaduh, u ngan i bley dating kot? bile?????

 
At 27/5/13 7:48 PM, Anonymous Anonymous said...

Hahahahaha kelakarla korg nie

 
At 4/9/14 8:29 PM, Anonymous Anonymous said...

actually mmg bodoh pn kalau x phm.. haha .. bodoh betul la

 

Post a Comment

<< Home