Najis Kecil, Najis Besar

Semoga dijadikan iktibar bukan bahan ketawa, hari ni hari dia mungkin besok hari kita.

Betul tak. Masa zaman kami dulu tok imam tu tanya "ko orang islam nak kawin nak cuba tanya soalan sikit yang saya ingat. :-

a) Cuba Mengucap
b) Apa rukun dan fardunya.

Berpeluh juga BEB.

Pada cuti hari minggu yang lalu, aku menghadiri Satu Majlis akad nikah kawan pada kawan ku. Waktu tu aku bercuti dikampung dia. Jadi bila ada kenduri macam tu dia pun pergi dan ajak aku sekali. Aku pun ikut sama. Masa tu majlis akad nikah tu dijalankan diruang tamu. Ramai orang aku tengok, sambil duduk bersila mengelilingi tok kadi dan pengantin lelaki. Dahsyat, pengantin tu duduk atas bantal macam raja. Aku jarang tengok majlis macam nih. Jadi masa bersila tu, aku pun mengesot sikit2 untuk dengar apa yang tok kadi akan tanya. Rupanya macam2 jugak tok kadi tanya.

Tapi ada satu soalan yang menyebabkan aku malu besar.....Tok kadi tanya pasal satu hari berapa kali kene sembahyang, dengan lajunye mamat pengantin tu jawab "lima". Tok kadi tanya lagi, bagi contoh2 najis kecil, dia pun jawap kencing baby yang kecik2 lagi. Tok kadi pun angguk ler, jadi aku rasa jawapan tu ok la kut.

Tok kadi tanya lagi contoh najis besar, mamat tu mula dah panik, jeling kiri, jeling kanan, mula tengok siling, aku rasa macam nak tolong je mamat pengantin tu...bukannye susah, jawapannya anjing ngan babi je,..tapi mamat tu dah mula berpeluh jantan keluar kat dahi....tok kadi mula senyum...

Aku sebut dalam hati moga2 dia dengar 'anjing ngan babi la hoi', tapi rupanya aku cakap dalam hati dia tak dengar. Aku tak tahu apa yang jadi selepas itu, kerana majlis tu jadi kecoh kerana ramai orang yang berada disekeliling majlis tu sambil minum air sirap, tersembur keluar minuman tu terkena baju ramai orang, aku pun sama, masa tu aku tengah minum sirap tu, tiba2 aku semburkan balik, dah kene member kat tepi2, kecoh jadinya, aku pegang mata aku, penuh dengan air mata.

Yang aku ingat masa tok kadi tanya tentang contoh najis besar kat pengantin tu keadaan senyap sunyi....tapi bila pengantin tu jawap "Taik Gajah" suasana jadik hingar bingar dengan gelak ketawa orang yang dah tak boleh tahan, nak control macamana ...taik gajah... besar betul..nak2 bila gajah makan durian.


---- sumbangan: Jas

15 comments

Write comments
spoon
AUTHOR
2/6/10 6:08 PM

adoiii!!! berpeluh mata aku baca coretan kau ni..lawak ada/ngeri ada apapun itulah kejahilan yang tidak kita sedari...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
6/7/10 7:26 AM

ada plak cam tu wakakakka

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
9/7/10 8:57 AM

hahahaha..berpeluh mata haaa,....

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
12/7/10 4:27 PM

jahil sungguh la mamat tuh...

Reply
avatar
faniza
AUTHOR
21/7/10 11:13 AM

cerita benar ka nie...lawak siot..wakakaak

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
18/8/10 4:38 PM

hahaha..bengong bebeno.

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
21/11/10 2:57 PM

2 la time agame monteng 2 y bagang bebenoo

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
10/3/11 8:00 PM

klaka....nk share kt fb yerr....

Reply
avatar
23/10/11 3:55 AM

klaka gila.. tp takut jgk jadi kat diri sendiri... heeeeeeee

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
30/10/11 1:07 AM

hampeh pelegeh pengantin lelaki nye.

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
3/6/12 10:10 AM

x lucu pon

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
13/7/13 11:04 PM

terbaik la budy 1st time aku bc cerita yg wat aku tegelak beso

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
11/8/13 1:26 AM

aduh.xtahan gelak.tolong....kahkahkah

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
28/8/13 1:48 AM

Hahahahahahaha....sian mamat tu...memang dia tak boleh lupa perkara ni sampai mati...kakakakakakakakakaka

Reply
avatar