Soalan Licik, Jawapan Cerdik

Seorang guru, Cikgu Murni (Umur: 22) menghadapi masalah dengan salah seorang muridnya (Abu). Lalu guru ini bertanya kepada murid tersebut : “Apa sebenarnya masalah awak, Abu?”

Lalu Abu menjawab, “Saya terlalu cerdik untuk berada di darjah 4, kakak saya menduduki UPSR dan saya lebih cerdik dari dia, maka saya seharusnya berada di tempat yang sama juga!”.

Cikgu Murni dah tak tertahan. Dia bawa Abu ke pejabat pengetua. Sementara Abu menunggu di ruang tamu, Cikgu Murni terangkan keadaan tersebut kepada pengetua. Pengetua mengatakan yang dia akan berikan ujian kepada Abu dan jika Abu gagal menjawab, maka Abu harus kekal di darjah 3 dan berkelakuan baik. Abu dibawa masuk ke pejabat Pengetua dan Cikgu Murni terangkan pada Abu dan Abu bersetuju untuk ambil ujian yang akan diberikan.

Pengetua: Apa 3 x 3?
Abu: 9
Pengetua: Apa 6 x 6?
Abu: 36

Pengetua terus bertanyakan soalan2 berdasarkan tahap pencapaian murid2 UPSR dan si Abu mampu menjawab tiap soalan yang diberikan. Lalu pengetua memandang Cikgu Murni dan berkata, “Saya rasa murid ini sepatutnya berada di darjah 6″, Lalu Cikgu Murni berkata pada pengetua, “Saya ada soalan saya sendiri, boleh tak saya ajukan pada Abu?”. Pengetua dan Abu bersetuju.

Cikgu Murni: Apa yang lembu ada 4 di badan, tapi saya cuma ada dua?
Abu: (berfikir) Kaki

Cikgu Murni: Apa yang ada di dalam seluar kamu tapi tidak pada seluar saya?

Abu: Saku

Cikgu Murni: Apa yang bermula dengan huruf “K” akhir dengan “A”, ianya berbulu, berbentuk oval, nyaman dan mengandungi lapisan nipis keputihan?
Abu: Kelapa

Cikgu Murni: Apakah yang masuk keras dan berwarna “pink”, bila keluar lembik dan melekit?

Mata Pengetua terbuka luas dan sebelum sempat dia menahan, si Abu terus menjawab.

Abu: Gula-gula getah (Bubblegum)

Cikgu Murni: Apa yang mereka lakukan, lelaki secara berdiri, wanita secara duduk dan anjing secara tiga kaki?

Mata Pengetua sekali lagi terbuka sangat2 luas dan sebelum dia sempat hendak menahan si Abu terus menjawab.

Abu: Bersalaman

Cikgu Murni: Baik, sekarang saya akan ajukan soalan berbentuk siapakah saya, okay?
Abu: Baik Cikgu

Cikgu Murni: Awak memasukkan batang kedalam saya. Awak ikat saya untuk saya berdiri. Saya kebasahan sebelum awak.

Pengetua kelihatan resah dengan soalan yang diajukan oleh Cikgu Murni.

Abu: Khemah

Cikgu Murni: Jari memasuki saya. Awak menggesel-gesel saya bila awak teringatkan saya. Lelaki idaman akan mendapat saya dahulu.

Pengetua semakin resah dan tidak selesa. Lantas terus meneguk segelas Nescafe 3in1.

Abu: Cincin perkahwinan

Cikgu Murni: Saya ada bermacam-macam saiz. Bila saya sakit saya akan meleleh. Bila saya keluar, banyak tisu yang akan digunakan. Bila awak hembuskan saya, akan berasa lega.

Sekali lagi pengetua rasa amat resah dengan soalan yang di ajukan oleh Cikgu Murni dan ingin membantah, tapi si Abu mendahuluinya.

Abu: Hidung

Cikgu Murni: Saya batang yang keras. Hujungnya tajam. Saya akan datang dan masuk dengan lajunya.
Abu: Anak panah

Cikgu Murni: Sekarang saya akan ajukan soalan dalam Bahasa Inggeris, okay?

Abu: Okay

Cikgu Murni: What word starts with a ‘F’ and end in ‘K’ that means lot of heat and excitement?
Abu: Firetruck

Cikgu Murni: What word starts with a ‘F’ and ends in ‘K’ & if you dont get it you have to use your hand.
Abu: Fork

Cikgu Murni: What is it that all men have one of. It’s longer on some men than on others, the pope does not use his, and a man gives it to his wife after they are married?
Abu: Surname

Cikgu Murni: What part of the man has no bones but has muscles, lots of veins and loves pumping?
Abu: Heart

Pengetua menghembuskan nafas kelegaan bila mendengar jawapan yang diberikan oleh si Abu, lantas berkata “Baik hantar murid ini ke Universiti Malaya; jawapan yang saya fikirkan semuanya salah”.

P/s: Jika jawapan anda semua salah, anda adalah sama spesies dengan pengetua yang mempunyai pemikiran kuning… hehehe.


---- sumbangan: Hassan

21 comments

Write comments
sarayu
AUTHOR
7/5/10 1:45 PM

pIntARnYe..gotcHA..

Reply
avatar
spoon
AUTHOR
2/6/10 6:26 PM

Hassan penipu
Hassan penipu
Hassan penipu
hebat laaa luu Hassan..
keh keh keh
congratx

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
12/6/10 6:49 PM

wahh!!!!bijak2!!!!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
12/7/10 4:32 PM

hbt la bdk tuh..
ak pn xtau jwpn dye pe..
hahaha....

Reply
avatar
faniza
AUTHOR
21/7/10 11:40 AM

cayok hassan...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
27/7/10 3:49 PM

cigu murni ni yang otak kuning pasti masih bujang lagi ni, guru besar tu orang baik baik, siap suruh tanya solan solan yg gitu ke laut.......

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
28/7/10 1:20 PM

nk no hp ckgu murni....
hehe

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
18/8/10 4:50 PM

haha..nom fon pulak dah..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
26/8/10 2:21 PM

Cikgu pompuan tu pun gatal jugak.. Kalau la aku tak berfikiran kuning macam pengetua tu maknanya aku tak normal..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
8/9/10 8:35 PM

aku x henti2 ketawa baca crita ni... x thn pengetua sampai minum nescafe.... nth2 pengetua dh kuning awal2.

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
17/11/10 3:12 AM

aku tak faham ler..banyk lagi soalan yang bulis tnya,nape soal budak ni mcm tu sekali...ker cekgu murni nak tarik perhatian pengetua ni?? cekgu murni nakkan pengetua kan?? cekgu murni bujang dan......... hem hem hem... =)

Reply
avatar
cerita lucu
AUTHOR
2/12/10 11:41 PM

the best malayu funny jokes .. very funny

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
5/6/11 4:18 PM

ahaaa....bnyak ag soalan lain weh...

Reply
avatar
izah
AUTHOR
30/10/11 1:53 PM

ingatkn ape lh tadi....

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
7/11/11 8:07 PM

aduhhh aq puya pikiran kunin bha!!!! hahahahaha

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
11/12/11 5:48 PM

otak aq pun kuning r der..haha..
pgtua too ptut msuk drjah 3 blex !

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
8/5/12 12:05 AM

alah benda ni copy paste..
Kat tempat lain pun aku da perna baca cite ni..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
22/5/12 4:17 PM

kreatif gla ar..huhuh

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
30/7/12 5:12 PM

memang lawak aku bagi 10/10

Reply
avatar