Taufik

Ade ialah seorang guru. Ade mendapat kerja sebagai guru sandaran di sebuah sekolah di Ampang. 

Selepas memperkenalkan diri, dia menyemak nama murid -murid darjah 3 Raya dan merasa agak pelik semasa membaca nama seorang murid, iaitu “W.TAUFIK WWW”.

Kemudian guru tersebut menanyakan perkara tersebut.

Cikgu Ade : “Cikgu nak tahu, siapa yang bernama W.TAUFIK WWW ?”.

Taufik : “Saya Cikgu…” (Taufik menjawab sambil berdiri).

Cikgu Ade : “Taufik, saya ingin tahu, nama panjang kamu apa?”.

Taufik : “Maaf Cikgu Ade, panjang sangat..”.

Cikgu Ade : “Takpe-takpe Taufik, cakap jer..”.

Taufik : “Baik Cikgu , nama penuh saya ialah…Wabillahi TAUFIK-wal hidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…”.

Cikgu Ade menarik nafas panjang dan terdiam.
Setelah dari darjah 3 Raya, Cikgu Ade kemudian masuk ke darjah 1 Mawar dan menyemak nama murid-murid.

Mata Cikgu Ade tertuju pada 1 nama yang unik iaitu “BKBKBDB DIAN”.

Kemudian Cikgu Ade menanyakan siapa muridnya yang mempunyai nama tersebut.

Berdirilah seorang murid perempuan dan menjawab “saya DIAN, Cikgu…”.
Semasa Cikgu Ade melihat wajah murid itu seiras muka Taufik darjah 3 Raya.

Cikgu Ade : “Dian ada abang di sekolah ini?”.

Dian : “Ya Cikgu,nama dia TAUFIK. Abang saya darjah 3.”

Cikgu Ade : “Saya ingin tahu nama panjang Dian apa pulak?”.

Dian : “Baik Cikgu, nama panjang saya ialah…
Berakit-rakit Ke hulu
Berenang-renang Ke tepian,
Bersakit-sakit Dahulu
Bersenang-senang kemu
DIAN”

Cikgu Ade :@$%&#^%*&^$#%@!@...

UNTUK PARA GURU...
BERSABARLAH DENGAN NAMA2 ANAK MURID ANDA...

sekianlah lawak kita pada hari ini...
W. TAUFIK WWW...


---sumbangan: Srox