Kalau Satu Mampu, Kalau Lebih Satu...

Sidang teh tarik kami tengah malam semalam dihangatkan dengan pengakuan seorang rakan: "Aku dah berkali-kali cuba bagi tau isteri aku yang aku ni ada 'girlfriend' tapi dia buat tak tau, dia buat dhek aje!"

"Akikkk? Macam mana tu? Betui ka dia buat tak tau? Kalau betui, petua apa yang hang pakai? Boleh hang tolong ajar kami?" sambut seorang rakan dengan nada yang sangat teruja.

Kawan yang peitama itu berkata: "Soal aku sayang perempuan lain ni, tiap-tiap hari aku bagi tau dia. Setiap kali berSMS, dia akan bagi tau aku, Iluv U. Akupun balas I luv U2, Aku tak tulis “too tapi sengaja tulis ‘2' supaya dia faham yang aku sudahpun menduakan dia.

Tapi itulah yang aku hairan, dia boleh buat tak tahu sedangkan aku sudah pun berterus terang, selain dia, ada lagi perempuan yang aku sayang.

Kami semua ‘bantai' ketawa mendengar pengakuan rakan saya itu. Saya sendiri tidak tahu nak kata apa, melainkan hanya ketawa.

Saya kurang pasti sama ada rakan saya itu cuba berhelah dengan isterinya, ataupun berterus terang dengan isterinya. Dan lagi, kami turut menyangka dia berkata benar apabila memberitahu isterinya tidak kisah atau buat tidak tahu dengan apa yang dia beritahu

“Hang jangan dok syok sendiri la, bro! Kalau hang betul-betul berani, hang cakap terus terang dengan bini hang, aku nak tengok," kata saya, sengaja mencabar.

Apa yang dikisahkan oleh rakan saya, itu adalah helah berbahasa semata-mata. Helah berbahasa tidak ada kena mengena dengan soal berani ataupun sikap jujur dan mahu berterus terang.

Helah berbahasa bagaimanapun tidak boleh dianggap sebagai bohong. Apa yang penting ialah bagi pihak yang menerima mesej itu, sama ada dapat atau tidak ‘menangkap' apa yang mahu disampaikan.

Setelah reda sedikit ketawa kami mendengar cerita rakan itu, seorang lagi rakan pula ambil alih sidang dengan cerita apa yang berlaku antara dia dengan, isterinya.

Menurut kawan yang kedua itu, pada suatu petang, tatkala dia dan isterinya duduk menghadap cawan teh dan pisang goreng, datang mood dia hendak bergurau ‘kasar’ dengan isterinya.

Maka, dia pun bérkata: “Orang lelaki, kaiau hanya ada satu isteri, sebenarnya masih tak cukup syarat!"

“Tak cukup syarat? Apa pasal pulak?" tanya si isteri terpinga-pinga.

Menyedari pancingnya sudah mengena, kawan saya itu menyambung: “Memanglah tak cukup syarat. Nama pun is three, mestilah tiga. Kalau is one baru satu, is two masih tak cukup. Hanya is three baru cukup."

Yakin hujahnya itu masih boleh dilanjutkan untuk menyampaikan maksudnya yang sebenar - kerana apa yang saya tahu, dia sememangnya berhajat malah sudah ada calon pun yang memungggu - kawan saya itu tidak dapat menahanketawa kerana berasa dirinya sudah menang dalam pusingan yang pertama itu.

Namun dia tidak sedan isterinya itu sebenarnya jauh lebih bijak.

“Ok, abang tahu bahasa Inggeriskan? Dalam grammar (tata bahasa) bahasa Inggeris, ada singular (tunggal), ada plural (lebih daripada satu). Kalau singular macam mana abang, apa beza singular dengan plural?"

Maka dijawab oleh si suami dengan penuh yakin, “Kalau singular, tak ada ‘s'. Kalau plural, ada ‘s'."

"Ok, pandai pun abang ingatkan dah lupa."

Maka tersengih-sengihlah si suami - sebagaimana yang diakuinya kepada kami - mendengar pujian itu.

Berkata pula si isteri: “Sekarang abang ada berapa isteri?"

“Satu!"

“Abang mampu atau tidak?"

“Mampu apa? Sara awak? Tentulah mampu. Ada awak rasa tak cukup apa-apa lagi?”

“Tidaklahl Saya tanya abang mampu atau tidak? Maknanya abang mampulah ye?"

"Ye, abang mampu!"

"Ok, sekarang isteri abang ada berapa?" tanya isterinya lagi.

“Tanya lagi... satulah," jawab si suami.

“Ok, satu, mampu tidak ada ‘s' kan? Kalau lebih daripada satu?"

"Alamak! MAMPUS!"



---- sumbangan: Fauzi

70 comments

Write comments
ROJAK
AUTHOR
13/11/11 12:59 PM delete

lawak yang kurang menyengat..

Reply
avatar
15/11/11 7:12 AM delete

oi bangang, ko punya cerita ada ka?.. kalau ada, ko post sendiri.. jgn pandai membangkang ja..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
16/11/11 11:58 PM delete

aku rasa kritikan membina tu...jgn la nak membangangkan orang je keje...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
20/11/11 1:26 PM delete

Memang bangang...cerita dan tuan punye cerite memang bangang...lebih bangang dari lembu....

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
23/11/11 10:55 AM delete

hahaha......ok la bah...huhu

Reply
avatar
28/11/11 5:02 PM delete

karena istrinya satus ya :)

tun jang
http://rejang-lebong.blogspot.com

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
7/12/11 6:33 PM delete

erm..tak bes la citer ni.memeningkan.

Reply
avatar
Baby Q
AUTHOR
7/12/11 9:48 PM delete

ntah la memengkan jeh...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
25/12/11 3:27 PM delete

macam bodo jer menyesal pulak aku baca wola-wola

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
31/12/11 10:08 AM delete

x kan la x paham kut..mampu klu tmbah 's' jdi 'mampus' kan so klau dah tanggung 1 isteri masih mampu klu nak tanggu 2 isteri jadi bnde bankrab la die nnti so mampus la die klu bankrbab....adoi la..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
1/1/12 6:55 PM delete

xpaham...mmg menyesal baca panjang berjela ni

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
14/1/12 1:48 AM delete

Aku lagi poning baca hahaha

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
16/1/12 1:12 AM delete

Ni bukan cerita lawak.. Senyum pun tidak aku baca apa lagi mau ketawa. Mcm sitcom lawak melayu d tv kunun2 ada suara background orang ketawa padahal langsung x lucu. Ketawa? Ceh.. Senyum pun tidak

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
4/2/12 9:30 PM delete

Haha. Mmg mampus!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
28/3/12 9:41 PM delete

mmg bangang la citer ni,pengarang die pn ak rse bangang sgt...kalo xd citer menarik lain kali baik ko senyap je..bodoh,..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
8/4/12 3:13 PM delete

Serious x phm

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
14/4/12 2:17 AM delete

ni masuk kategori lawak teknikal. sama dengan :
1 campur 1 jadi berapa?
2
salah
jawapannya?
4
kenapa?
1 suami + 1 isteri dan dapat anak kembar jadilah 4
(aku rs tukang cite kat atas tu salah sorg kembar tu) wakaka

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
19/4/12 10:28 PM delete

Kalau korang semua x faham aku pun x faham juga. buang masa aku utk membacanya.


Pelangi kuning

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
25/4/12 11:33 PM delete

citer x yah panjang2 mengarut je

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
8/5/12 3:49 AM delete

Punya panjang....tp hareem!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
11/5/12 7:50 PM delete

x paham ape yg klakornye. . . . . x klakorr~!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
16/5/12 8:29 AM delete

Aku baca komen lae klakar

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
1/6/12 9:58 PM delete

cite da la PANJANG berjela. ending dh la x mnyegat. ntah pape =='

#AMENDE NYE KO NI? bue mso aku jo bco lmo2 ;P

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
4/6/12 10:46 AM delete

Pukimak crita ni,myesal ak bca,pukimak la sama tuan punya crita,badigol samdol,ni lawak bodoh org smnnjung ni,pukimak kamu

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
6/6/12 10:54 PM delete

Apela , cerita berbelit belit , kne bace slow slow baru boleh paham =='

Reply
avatar
9/6/12 2:04 AM delete

Boring tul...sape x bole nak tido bagus baca citer ni !

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
29/6/12 9:36 PM delete

bule tahan larh...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
11/7/12 2:57 PM delete

aku xphm. . .

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
16/7/12 1:27 AM delete

pening palak ku maca tok

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
19/7/12 4:50 PM delete

hahahahaaaaaaa adoi yg paling kelakar ialah komen2 korang semua...lagi kelakar dari cerita kat atas tu...hahahaaooooo! hahahahaaaooo!!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
22/7/12 12:40 PM delete

Palui la..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
5/8/12 10:57 PM delete

terbaik la komen2 korg nih...kelakar gile..hahaha...
crita mcm bangang...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
12/8/12 6:48 PM delete

kelakar juga la ceta ni...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
17/8/12 3:03 AM delete

baik dia post yg perenggan last tu je..x fhm lah..siyers x fhmmmm...stndard lawak amir RL...lawak bodoh...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
25/8/12 9:38 PM delete

hahaha. bodohnya aku bce cite bdoh ko ni!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
10/9/12 7:33 PM delete

aku baca komen kowg lg klkr da~~~
lawak x bernas

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
12/9/12 12:26 AM delete

hahaha...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
12/9/12 12:28 AM delete

lawak lhr komen korang...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
19/9/12 5:54 AM delete

Lawak

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
24/9/12 6:42 PM delete

la...cite cmni pun xpaham...lawak la cite ni w/pun pnjg.cuma otak korg kenala kreatif skit...bru paham

Reply
avatar
27/9/12 4:24 PM delete

Yg d komen lbh klaka dr yg dcrite...

Reply
avatar
sadatul ekin
AUTHOR
1/11/12 8:04 PM delete

best la citew ko.. Ako skew.. =] <3

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
2/11/12 1:19 PM delete

ape punye cite nee? nasib baik aku baca komen2 tu layann..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
18/11/12 2:13 AM delete

Anonymous, buduhh!! Palui!! Pukimak!! Sial!! Anzing!! Gua rasa mamat anonymous ni dtg bulan la.. Asyik marah2 je kje nye.. pegi mamposss lah kau anonymouss!!!! Puiiihhk!!!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
20/11/12 2:23 AM delete

cite ko pnjng sngat...dah mcm jlan keta api aq tngok..

Reply
avatar
22/11/12 3:29 AM delete

kwkwwkwk bukan cite yg lucu.. tapi komen2 yg buat gua wkwkwkwkwkwk

Reply
avatar
22/11/12 3:31 AM delete

kwkwwkwk bukan cite yg lucu.. tapi komen2 yg buat gua wkwkwkwkwkwk

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
25/11/12 2:00 PM delete

Baguslah cite lucu awak nie w/pun ada yg t'rblit2.

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
25/11/12 2:02 PM delete

bestnya cite lucu awk fauzi

Reply
avatar
Zetton Seijin
AUTHOR
8/12/12 1:09 AM delete

Video Lawak Bila Ultraman Tak Cukup Kalsium...
http://tinyurl.com/nomilksmallfryultramanzero

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
28/1/13 8:37 PM delete

Aku xbpe nk phm la cte nie??aku knpius..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
28/1/13 8:39 PM delete

Komen kowg lg klko dri cte bdh nie..nth ppe..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
19/2/13 2:22 PM delete

punch line yg hambar...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
2/4/13 6:19 AM delete

Cibai nya cita

Reply
avatar
9/4/13 7:33 PM delete

Aku rase cter ne mnggunakn kpndaian otak korg nk pk.... buat otak kowg bepikir lebih... jgnlah kutuk kate owg ngn ayat2 kasar kowg tuh....skurg2nyer dier mncube....tp...kowg ader..????... mcm2 ....

Reply
avatar
9/4/13 7:36 PM delete

Aku rase cter ne mnggunakn kpndaian otak korg nk pk.... buat otak kowg bepikir lebih... jgnlah kutuk kate owg ngn ayat2 kasar kowg tuh....skurg2nyer dier mncube....tp...kowg ader..????... mcm2 ....

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
16/5/13 9:27 AM delete

X best......

Reply
avatar
18/5/13 10:57 AM delete

Artikel yang sangatlah lucu........ hehehehehehe

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
5/6/13 11:47 PM delete

Aah,mrepek je cter ea..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
5/6/13 11:54 PM delete

Woiii MANGKUK AYUN!!!!x best lngsung cter ko,naek mnyampah aku bce cter ea,pukimakk!!!sial,phuiikk la!!!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
6/6/13 12:00 AM delete

G mampus la...kalo x best tu x pyah la nk sbuk2 nk cter an..wat penat org bce je,da la pnjang..bodohh!!!!woii shuzumi,ko pham ke cter dye???ko pun blm tntu pham la bai!!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
6/6/13 9:00 PM delete

Cerita xde lawak mne pun n snang nk fhm.tp yg aq pelik apesal ade org komen x fhm ??

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
7/6/13 3:05 AM delete

Diorang ni saja buat2 xfaham. bolehla kritik lebih2.


Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
27/6/13 11:06 AM delete

warf warf..rmainye anjing2 dlm ni menyalak..ekekekeke

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
23/9/13 5:33 AM delete

Punya panjang cerita. Lol btul lah..

Reply
avatar
asrul aliff
AUTHOR
28/9/13 6:26 AM delete

Yang mana kata x pham 2 kalo mai utara dgq org sni melawak aku jamin baru kna part 1 dh mngamuk mcm babi hutan gila.cerita punya simple la.lwk 2 lwk jgk.pikiaq la brader jgn asyik nk gelak pada bnda yg malukn org ja.kalo org jtuh parit ka langgaq tiang ka mesti hmpa gelak no.

Reply
avatar
asrul aliff
AUTHOR
28/9/13 6:33 AM delete

Tak pn cerita lwk lucah ka ataupn yg menampakkan kebodohan org lain msti hmpa gelak..tak salah tpi jgn la maki org yg try nak bg kita semua senang hati, nk bg kita gelak..pemikiran takok lama jgak..bila tnya maju..maju kna kt depa la bkn kt kita..begong

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
2/2/14 12:27 AM delete

Kalau x suka xyah komen . kalu aq tumbuk muka sapa yang komen ni mati berdarah kat situ gak. nk gaduh ke jom ah 1 by 69

Reply
avatar