mytukangcat.blogspot.com

Tuesday, November 08, 2011

Kalau Satu Mampu, Kalau Lebih Satu...

Sidang teh tarik kami tengah malam semalam dihangatkan dengan pengakuan seorang rakan: "Aku dah berkali-kali cuba bagi tau isteri aku yang aku ni ada 'girlfriend' tapi dia buat tak tau, dia buat dhek aje!"

"Akikkk? Macam mana tu? Betui ka dia buat tak tau? Kalau betui, petua apa yang hang pakai? Boleh hang tolong ajar kami?" sambut seorang rakan dengan nada yang sangat teruja.

Kawan yang peitama itu berkata: "Soal aku sayang perempuan lain ni, tiap-tiap hari aku bagi tau dia. Setiap kali berSMS, dia akan bagi tau aku, Iluv U. Akupun balas I luv U2, Aku tak tulis “too tapi sengaja tulis ‘2' supaya dia faham yang aku sudahpun menduakan dia.

Tapi itulah yang aku hairan, dia boleh buat tak tahu sedangkan aku sudah pun berterus terang, selain dia, ada lagi perempuan yang aku sayang.

Kami semua ‘bantai' ketawa mendengar pengakuan rakan saya itu. Saya sendiri tidak tahu nak kata apa, melainkan hanya ketawa.

Saya kurang pasti sama ada rakan saya itu cuba berhelah dengan isterinya, ataupun berterus terang dengan isterinya. Dan lagi, kami turut menyangka dia berkata benar apabila memberitahu isterinya tidak kisah atau buat tidak tahu dengan apa yang dia beritahu

“Hang jangan dok syok sendiri la, bro! Kalau hang betul-betul berani, hang cakap terus terang dengan bini hang, aku nak tengok," kata saya, sengaja mencabar.

Apa yang dikisahkan oleh rakan saya, itu adalah helah berbahasa semata-mata. Helah berbahasa tidak ada kena mengena dengan soal berani ataupun sikap jujur dan mahu berterus terang.

Helah berbahasa bagaimanapun tidak boleh dianggap sebagai bohong. Apa yang penting ialah bagi pihak yang menerima mesej itu, sama ada dapat atau tidak ‘menangkap' apa yang mahu disampaikan.

Setelah reda sedikit ketawa kami mendengar cerita rakan itu, seorang lagi rakan pula ambil alih sidang dengan cerita apa yang berlaku antara dia dengan, isterinya.

Menurut kawan yang kedua itu, pada suatu petang, tatkala dia dan isterinya duduk menghadap cawan teh dan pisang goreng, datang mood dia hendak bergurau ‘kasar’ dengan isterinya.

Maka, dia pun bérkata: “Orang lelaki, kaiau hanya ada satu isteri, sebenarnya masih tak cukup syarat!"

“Tak cukup syarat? Apa pasal pulak?" tanya si isteri terpinga-pinga.

Menyedari pancingnya sudah mengena, kawan saya itu menyambung: “Memanglah tak cukup syarat. Nama pun is three, mestilah tiga. Kalau is one baru satu, is two masih tak cukup. Hanya is three baru cukup."

Yakin hujahnya itu masih boleh dilanjutkan untuk menyampaikan maksudnya yang sebenar - kerana apa yang saya tahu, dia sememangnya berhajat malah sudah ada calon pun yang memungggu - kawan saya itu tidak dapat menahanketawa kerana berasa dirinya sudah menang dalam pusingan yang pertama itu.

Namun dia tidak sedan isterinya itu sebenarnya jauh lebih bijak.

“Ok, abang tahu bahasa Inggeriskan? Dalam grammar (tata bahasa) bahasa Inggeris, ada singular (tunggal), ada plural (lebih daripada satu). Kalau singular macam mana abang, apa beza singular dengan plural?"

Maka dijawab oleh si suami dengan penuh yakin, “Kalau singular, tak ada ‘s'. Kalau plural, ada ‘s'."

"Ok, pandai pun abang ingatkan dah lupa."

Maka tersengih-sengihlah si suami - sebagaimana yang diakuinya kepada kami - mendengar pujian itu.

Berkata pula si isteri: “Sekarang abang ada berapa isteri?"

“Satu!"

“Abang mampu atau tidak?"

“Mampu apa? Sara awak? Tentulah mampu. Ada awak rasa tak cukup apa-apa lagi?”

“Tidaklahl Saya tanya abang mampu atau tidak? Maknanya abang mampulah ye?"

"Ye, abang mampu!"

"Ok, sekarang isteri abang ada berapa?" tanya isterinya lagi.

“Tanya lagi... satulah," jawab si suami.

“Ok, satu, mampu tidak ada ‘s' kan? Kalau lebih daripada satu?"

"Alamak! MAMPUS!"





---- sumbangan: Fauzi

70 Comments:

At 13/11/11 12:59 PM, Anonymous ROJAK said...

lawak yang kurang menyengat..

 
At 15/11/11 7:12 AM, Blogger Mann d'Octoberian said...

oi bangang, ko punya cerita ada ka?.. kalau ada, ko post sendiri.. jgn pandai membangkang ja..

 
At 16/11/11 11:58 PM, Anonymous Anonymous said...

aku rasa kritikan membina tu...jgn la nak membangangkan orang je keje...

 
At 20/11/11 1:26 PM, Anonymous Anonymous said...

Memang bangang...cerita dan tuan punye cerite memang bangang...lebih bangang dari lembu....

 
At 23/11/11 10:55 AM, Anonymous Anonymous said...

hahaha......ok la bah...huhu

 
At 28/11/11 5:02 PM, Blogger Taneak Jang Tanah Rejang Rejang Land said...

karena istrinya satus ya :)

tun jang
http://rejang-lebong.blogspot.com

 
At 7/12/11 6:33 PM, Anonymous Anonymous said...

erm..tak bes la citer ni.memeningkan.

 
At 7/12/11 9:48 PM, Blogger Baby Q said...

ntah la memengkan jeh...

 
At 25/12/11 3:27 PM, Anonymous Anonymous said...

macam bodo jer menyesal pulak aku baca wola-wola

 
At 31/12/11 10:08 AM, Anonymous Anonymous said...

x kan la x paham kut..mampu klu tmbah 's' jdi 'mampus' kan so klau dah tanggung 1 isteri masih mampu klu nak tanggu 2 isteri jadi bnde bankrab la die nnti so mampus la die klu bankrbab....adoi la..

 
At 1/1/12 6:55 PM, Anonymous Anonymous said...

xpaham...mmg menyesal baca panjang berjela ni

 
At 14/1/12 1:48 AM, Anonymous Anonymous said...

Aku lagi poning baca hahaha

 
At 16/1/12 1:12 AM, Anonymous Anonymous said...

Ni bukan cerita lawak.. Senyum pun tidak aku baca apa lagi mau ketawa. Mcm sitcom lawak melayu d tv kunun2 ada suara background orang ketawa padahal langsung x lucu. Ketawa? Ceh.. Senyum pun tidak

 
At 4/2/12 9:30 PM, Anonymous Anonymous said...

Haha. Mmg mampus!

 
At 1/3/12 9:16 PM, Blogger Unknown said...

Xfham la

 
At 28/3/12 9:41 PM, Anonymous Anonymous said...

mmg bangang la citer ni,pengarang die pn ak rse bangang sgt...kalo xd citer menarik lain kali baik ko senyap je..bodoh,..

 
At 8/4/12 3:13 PM, Anonymous Anonymous said...

Serious x phm

 
At 14/4/12 2:17 AM, Anonymous Anonymous said...

ni masuk kategori lawak teknikal. sama dengan :
1 campur 1 jadi berapa?
2
salah
jawapannya?
4
kenapa?
1 suami + 1 isteri dan dapat anak kembar jadilah 4
(aku rs tukang cite kat atas tu salah sorg kembar tu) wakaka

 
At 19/4/12 10:28 PM, Anonymous Anonymous said...

Kalau korang semua x faham aku pun x faham juga. buang masa aku utk membacanya.


Pelangi kuning

 
At 25/4/12 11:33 PM, Anonymous Anonymous said...

citer x yah panjang2 mengarut je

 
At 8/5/12 3:49 AM, Anonymous Anonymous said...

Punya panjang....tp hareem!

 
At 11/5/12 7:50 PM, Anonymous Anonymous said...

x paham ape yg klakornye. . . . . x klakorr~!

 
At 16/5/12 8:29 AM, Anonymous Anonymous said...

Aku baca komen lae klakar

 
At 1/6/12 9:58 PM, Anonymous Anonymous said...

cite da la PANJANG berjela. ending dh la x mnyegat. ntah pape =='

#AMENDE NYE KO NI? bue mso aku jo bco lmo2 ;P

 
At 4/6/12 10:46 AM, Anonymous Anonymous said...

Pukimak crita ni,myesal ak bca,pukimak la sama tuan punya crita,badigol samdol,ni lawak bodoh org smnnjung ni,pukimak kamu

 
At 6/6/12 10:54 PM, Anonymous Anonymous said...

Apela , cerita berbelit belit , kne bace slow slow baru boleh paham =='

 
At 9/6/12 2:04 AM, Blogger ahmad muhammad said...

Boring tul...sape x bole nak tido bagus baca citer ni !

 
At 29/6/12 9:36 PM, Anonymous Anonymous said...

bule tahan larh...

 
At 11/7/12 2:57 PM, Anonymous Anonymous said...

aku xphm. . .

 
At 16/7/12 1:27 AM, Anonymous Anonymous said...

pening palak ku maca tok

 
At 19/7/12 4:50 PM, Anonymous Anonymous said...

hahahahaaaaaaa adoi yg paling kelakar ialah komen2 korang semua...lagi kelakar dari cerita kat atas tu...hahahaaooooo! hahahahaaaooo!!

 
At 22/7/12 12:40 PM, Anonymous Anonymous said...

Palui la..

 
At 5/8/12 10:57 PM, Anonymous Anonymous said...

terbaik la komen2 korg nih...kelakar gile..hahaha...
crita mcm bangang...

 
At 12/8/12 6:48 PM, Anonymous Anonymous said...

kelakar juga la ceta ni...

 
At 17/8/12 3:03 AM, Anonymous Anonymous said...

baik dia post yg perenggan last tu je..x fhm lah..siyers x fhmmmm...stndard lawak amir RL...lawak bodoh...

 
At 25/8/12 9:38 PM, Anonymous Anonymous said...

hahaha. bodohnya aku bce cite bdoh ko ni!

 
At 10/9/12 7:33 PM, Anonymous Anonymous said...

aku baca komen kowg lg klkr da~~~
lawak x bernas

 
At 12/9/12 12:26 AM, Anonymous Anonymous said...

hahaha...

 
At 12/9/12 12:28 AM, Anonymous Anonymous said...

lawak lhr komen korang...

 
At 19/9/12 5:54 AM, Anonymous Anonymous said...

Lawak

 
At 24/9/12 6:42 PM, Anonymous Anonymous said...

la...cite cmni pun xpaham...lawak la cite ni w/pun pnjg.cuma otak korg kenala kreatif skit...bru paham

 
At 27/9/12 4:24 PM, Blogger King of banana said...

Yg d komen lbh klaka dr yg dcrite...

 
At 1/11/12 5:48 PM, Blogger Darleena Yusof said...

TAK BEST :(

 
At 1/11/12 8:04 PM, Blogger sadatul ekin said...

best la citew ko.. Ako skew.. =] <3

 
At 2/11/12 1:19 PM, Anonymous Anonymous said...

ape punye cite nee? nasib baik aku baca komen2 tu layann..

 
At 18/11/12 2:13 AM, Anonymous Anonymous said...

Anonymous, buduhh!! Palui!! Pukimak!! Sial!! Anzing!! Gua rasa mamat anonymous ni dtg bulan la.. Asyik marah2 je kje nye.. pegi mamposss lah kau anonymouss!!!! Puiiihhk!!!

 
At 20/11/12 2:23 AM, Anonymous Anonymous said...

cite ko pnjng sngat...dah mcm jlan keta api aq tngok..

 
At 22/11/12 3:29 AM, Blogger likeaskinsongbaby said...

kwkwwkwk bukan cite yg lucu.. tapi komen2 yg buat gua wkwkwkwkwkwk

 
At 22/11/12 3:31 AM, Blogger likeaskinsongbaby said...

kwkwwkwk bukan cite yg lucu.. tapi komen2 yg buat gua wkwkwkwkwkwk

 
At 25/11/12 2:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Baguslah cite lucu awak nie w/pun ada yg t'rblit2.

 
At 25/11/12 2:02 PM, Anonymous Anonymous said...

bestnya cite lucu awk fauzi

 
At 8/12/12 1:09 AM, Blogger Zetton Seijin said...

Video Lawak Bila Ultraman Tak Cukup Kalsium...
http://tinyurl.com/nomilksmallfryultramanzero

 
At 28/1/13 8:37 PM, Anonymous Anonymous said...

Aku xbpe nk phm la cte nie??aku knpius..

 
At 28/1/13 8:39 PM, Anonymous Anonymous said...

Komen kowg lg klko dri cte bdh nie..nth ppe..

 
At 19/2/13 2:22 PM, Anonymous Anonymous said...

punch line yg hambar...

 
At 2/4/13 6:19 AM, Anonymous Anonymous said...

Cibai nya cita

 
At 9/4/13 7:33 PM, Blogger shuzumi tasuke said...

Aku rase cter ne mnggunakn kpndaian otak korg nk pk.... buat otak kowg bepikir lebih... jgnlah kutuk kate owg ngn ayat2 kasar kowg tuh....skurg2nyer dier mncube....tp...kowg ader..????... mcm2 ....

 
At 9/4/13 7:36 PM, Blogger shuzumi tasuke said...

Aku rase cter ne mnggunakn kpndaian otak korg nk pk.... buat otak kowg bepikir lebih... jgnlah kutuk kate owg ngn ayat2 kasar kowg tuh....skurg2nyer dier mncube....tp...kowg ader..????... mcm2 ....

 
At 16/5/13 9:27 AM, Anonymous Anonymous said...

X best......

 
At 18/5/13 10:57 AM, Anonymous Bisnis Online Gratis said...

Artikel yang sangatlah lucu........ hehehehehehe

 
At 5/6/13 11:47 PM, Anonymous Anonymous said...

Aah,mrepek je cter ea..

 
At 5/6/13 11:54 PM, Anonymous Anonymous said...

Woiii MANGKUK AYUN!!!!x best lngsung cter ko,naek mnyampah aku bce cter ea,pukimakk!!!sial,phuiikk la!!!

 
At 6/6/13 12:00 AM, Anonymous Anonymous said...

G mampus la...kalo x best tu x pyah la nk sbuk2 nk cter an..wat penat org bce je,da la pnjang..bodohh!!!!woii shuzumi,ko pham ke cter dye???ko pun blm tntu pham la bai!!

 
At 6/6/13 9:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Cerita xde lawak mne pun n snang nk fhm.tp yg aq pelik apesal ade org komen x fhm ??

 
At 7/6/13 3:05 AM, Anonymous Anonymous said...

Diorang ni saja buat2 xfaham. bolehla kritik lebih2.


 
At 27/6/13 11:06 AM, Anonymous Anonymous said...

warf warf..rmainye anjing2 dlm ni menyalak..ekekekeke

 
At 23/9/13 5:33 AM, Anonymous Anonymous said...

Punya panjang cerita. Lol btul lah..

 
At 28/9/13 6:26 AM, Blogger asrul aliff said...

Yang mana kata x pham 2 kalo mai utara dgq org sni melawak aku jamin baru kna part 1 dh mngamuk mcm babi hutan gila.cerita punya simple la.lwk 2 lwk jgk.pikiaq la brader jgn asyik nk gelak pada bnda yg malukn org ja.kalo org jtuh parit ka langgaq tiang ka mesti hmpa gelak no.

 
At 28/9/13 6:33 AM, Blogger asrul aliff said...

Tak pn cerita lwk lucah ka ataupn yg menampakkan kebodohan org lain msti hmpa gelak..tak salah tpi jgn la maki org yg try nak bg kita semua senang hati, nk bg kita gelak..pemikiran takok lama jgak..bila tnya maju..maju kna kt depa la bkn kt kita..begong

 
At 2/2/14 12:27 AM, Anonymous Anonymous said...

Kalau x suka xyah komen . kalu aq tumbuk muka sapa yang komen ni mati berdarah kat situ gak. nk gaduh ke jom ah 1 by 69

 

Post a Comment

<< Home