3 Remaja Bermasalah

Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali, sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko. Aktiviti seharian depa ni menybbkan tok imam tak senang duduk. Padd satu hari tok imam tu datang dengan niat nak tarbiyah depa ni.

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nanti.

Si Ali pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami buktikan yg kami bukan la jahil sangat seperti yang disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu ke surau.

Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala...". Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada Ali dan menyuruh Tok Bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun tak khusyuk jugak lagi...

Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur le ke belakang.

Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba-tiba je si Budin ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!" Lalu batallah solat Budin. Yg lain-lain pun ikut berenti sambil ketawa terbahak-bahak.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dg wirid-wiridnya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Ciko ni... Tapi dgn bongkaknye si Ciko berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..."

Tok imam pun terkedu & terpana...


--- sumbanagan: Nursilah

19 comments

Write comments
spoon
AUTHOR
2/6/10 7:21 PM

ape punye mak/bapa..
pantau laa anak2..
kerajaan dah seru...
ni padahnya ada masyarakat tak berilmu..
kue kue

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
29/6/10 3:57 PM

Habis hancur satu surau.. Semua tak sah tue. Tok Imam tu pun satu, kok yer pun bagi yang sunat-sunat dah
la. Ha3x

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
4/7/10 10:14 AM

kuang2x......si0t,bahlllluuuuuuuuuullllll......

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
12/7/10 12:33 PM

ni ctanya tak cukup iman....

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
12/7/10 12:34 PM

ni ctanye ta cukup iman

Reply
avatar
faniza
AUTHOR
21/7/10 12:41 PM

adoiii..dunia2!!!!!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
16/8/10 4:51 PM

tak lucu sangat , tapi ok lah ! :)

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
31/8/10 9:27 AM

Memang musnah dunia klau ade manusia camnilah.Pa..Ar.Bangai tul..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
1/10/10 8:34 PM

siot jek!haha!lawak!

Reply
avatar
Farel Flitzer
AUTHOR
13/4/11 5:41 PM

hahaha... klasik punya lawak

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
5/6/11 4:23 PM

hancusssssssssss.....

Reply
avatar
anomous
AUTHOR
22/6/11 2:50 PM

kiaamat pe lawak nih

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
9/7/11 11:57 PM

hahahaa...lawak gle

Reply
avatar
izah
AUTHOR
29/10/11 6:45 PM

apelah...tiga-tiga tk boleh harap....

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
11/11/12 6:41 AM

xde lawak lain ke mcm nk menpersenda agama je... Harap delete la entry sebegini... Tlng lah jgn ketawa bila ad yg mnpersanda agama...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
19/11/12 10:54 AM

okey la..nak bgi org glak..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
11/3/14 6:27 PM

Memang bermasalah tiga org ni...hahahah

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
4/3/15 11:14 AM

adee pengajarannya~

Reply
avatar