mytukangcat.blogspot.com

Wednesday, March 19, 2008

3 Remaja Bermasalah

Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali, sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko. Aktiviti seharian depa ni menybbkan tok imam tak senang duduk. Padd satu hari tok imam tu datang dengan niat nak tarbiyah depa ni.

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nanti.

Si Ali pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami buktikan yg kami bukan la jahil sangat seperti yang disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu ke surau.

Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala...". Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada Ali dan menyuruh Tok Bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun tak khusyuk jugak lagi...

Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur le ke belakang.

Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba-tiba je si Budin ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!" Lalu batallah solat Budin. Yg lain-lain pun ikut berenti sambil ketawa terbahak-bahak.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dg wirid-wiridnya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Ciko ni... Tapi dgn bongkaknye si Ciko berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..."

Tok imam pun terkedu & terpana...


--- sumbanagan: Nursilah

17 Comments:

At 2/6/10 7:21 PM, Anonymous spoon said...

ape punye mak/bapa..
pantau laa anak2..
kerajaan dah seru...
ni padahnya ada masyarakat tak berilmu..
kue kue

 
At 29/6/10 3:57 PM, Anonymous Anonymous said...

Habis hancur satu surau.. Semua tak sah tue. Tok Imam tu pun satu, kok yer pun bagi yang sunat-sunat dah
la. Ha3x

 
At 4/7/10 10:14 AM, Anonymous Anonymous said...

kuang2x......si0t,bahlllluuuuuuuuuullllll......

 
At 12/7/10 12:33 PM, Anonymous Anonymous said...

ni ctanya tak cukup iman....

 
At 12/7/10 12:34 PM, Anonymous Anonymous said...

ni ctanye ta cukup iman

 
At 21/7/10 12:41 PM, Blogger faniza said...

adoiii..dunia2!!!!!

 
At 16/8/10 4:51 PM, Anonymous Anonymous said...

tak lucu sangat , tapi ok lah ! :)

 
At 31/8/10 9:27 AM, Anonymous Anonymous said...

Memang musnah dunia klau ade manusia camnilah.Pa..Ar.Bangai tul..

 
At 1/10/10 8:34 PM, Anonymous Anonymous said...

siot jek!haha!lawak!

 
At 13/4/11 5:41 PM, Blogger Farel Flitzer said...

hahaha... klasik punya lawak

 
At 5/6/11 4:23 PM, Anonymous Anonymous said...

hancusssssssssss.....

 
At 22/6/11 2:50 PM, Anonymous anomous said...

kiaamat pe lawak nih

 
At 9/7/11 11:57 PM, Anonymous Anonymous said...

hahahaa...lawak gle

 
At 29/10/11 6:45 PM, Anonymous izah said...

apelah...tiga-tiga tk boleh harap....

 
At 11/11/12 6:41 AM, Anonymous Anonymous said...

xde lawak lain ke mcm nk menpersenda agama je... Harap delete la entry sebegini... Tlng lah jgn ketawa bila ad yg mnpersanda agama...

 
At 19/11/12 10:54 AM, Anonymous Anonymous said...

okey la..nak bgi org glak..

 
At 11/3/14 6:27 PM, Anonymous Anonymous said...

Memang bermasalah tiga org ni...hahahah

 

Post a Comment

<< Home