Kisah seram si pemancing

Ajis memang kaki pancing, mana saja lubuk & sungai semua dia pergi, kalau ada yg cakap kat sungai tu ada ikan, ajis mesti pi try mancing kat situ.

Satu hari masa minum kat kedai kopi Pak Ngah Jiman, Ajis terdengar rakan2 sekampungnya bercerita tentang satu lubuk baru yg banyak ikan ditemui kat sungai di kampung seberang, kampung tu agak jauh & pedalaman sungai tu lebih kurang 5 km dr kampung tu, dekat tepi pinggir hutan.

Tengahari tu, Ajis dah bersiap nak pegi memancing kat lubuk yg diceritakan, siap pakai helmet, Ajis masukkan bekalan minum petang dan pancingnya dlm raga motor. Sepanjang perjalanan Ajis bernyanyi riang, jauh jugak nak kekampung seberang tu, dah hampir masuk waktu Asar baru Ajis sampai, teringat pulak dia tak sempat solat Zohor tadi & dia terpikir, karang kalau terus pi sungai tu, tak sempat plak solat Asar.

tak lama kemudian Ajis nampak sebuah surau yg agak uzur kat tepi jalan sunyi kampung tu. bergegas dia berhenti, ditengoknya keliling tak ada orang, sunyi saja surau tu.

Ajis segera mengambil wuduk dgn tergesa2 sbb waktu Zohor dah hampir nak habis.


Masa Ajis di rakaat yg kedua, Ajis tiba-tiba terdengar bunyi suara orang ketawa. Bulu romanya tiba2 meremang, "Hish, sapa pulak yg gelak2 tu?" bisik hati Ajis, setiap kali Ajis sujud, Ajis terasa kepala & tengkuknya berat dr biasa, Ajis tak sedap hati, ni surau tinggal ker, sbb dah uzur sangat dan alahai, sapa pulak duduk kat tengkuk dia ni.

Sedaya-upaya Ajis tenangkan hati, selesaikan solat dgn segera, dia nak tinggalkan cepat surau tu. Bulu romanya semakin meremang-remang sbb suara org ketawa semakin ramai, ada yg sampai terbatuk-batuk.

Syukur, Ajis dah berada di tahiyat terakhir, selesai memberi salam ke kanan dan ke kiri, Ajis meraup mukanya dgn tangan dr atas ubun2 kepala sampai ke dagu, then tiba-tiba Ajis tersedar.

hehehe...rupa-rupanya dia terlupa nak tanggalkan helmet masa nak sembahyang tadi, sbb terlampau nak cepat, bila dia toleh belakang, patutlah dengar orang ketawa, rupa-rupanya tok imam, bilal dan orang2 kampung yg dtg nak sembahyang Asar duk gelakkan dia sebab Ajis sembahyang pakai helmet, patut ler kepala dia rasa berat semacam.

Terus Ajis blah macam tu ajer, tak jadi pi memancing, dia pusing balik, sembahyang Asar kat rumah sendiri sajalah jawabnya..


---- sumbangan: Hawa

11 comments

Write comments
anne_summer
AUTHOR
29/5/10 7:15 PM

takper jis.. janji tk tinggal solat.. ;0

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
11/7/10 2:34 PM

xkan x seda ade helmet mase amik air smayang 2...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
1/8/10 2:04 AM

seram gak bca tady . adehh ebadd ern paa tady , mcam2 jaa buhh

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
16/8/10 5:02 PM

seram gak tdi , ingat hantu tu buat lawak .

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
3/1/11 3:57 PM

pulaaaaakkkkkkkk...kahkahkahkahkahkah...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
10/6/11 1:18 PM

cam mengarut je..takkan tak sedar masa nak ambik air wuduk tadi..tak logik la lawak nie =P

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
11/10/11 5:35 PM

dah lawak tu rilek la dah memang lawak buat2 je

Reply
avatar
izah
AUTHOR
29/10/11 6:52 PM

hahaha...ingat kn bebetul hantu..rupa-rupanye helmet...

Reply
avatar
22/11/12 9:58 PM

memang suspen..tapi tak lawak dan tak logik

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
18/6/13 3:54 PM

yang nih lawak..

Reply
avatar