Cerita lucu dari Negeri Sembilan

Ni ceghito (cerita) bonar..di ceghitokan turun temurun...tapi bukanlah dah lamo bonar...kato nyo berlaku dalam tahun 50an...

Alkiisah mako ado lah sebuah sughau (surau) yg di buek dari polopah buluh (buluh yg di belah2)..dinding buloh...tanggo buloh sampai lantai pun buloh...cumo atap nyo atap ghombiyo (rumbia)..

Ado lah solat jemah tiap2 waktu kek sughau tu...katonyo 5,6 oghang jo dongan soghang imam yg dah tuo dan uzur..tapi taat jadi imam..

Terjadi lah satu insiden yg tak pornah terjadi...iaitu imam tetibo 'menangis' maso tahiyyat akhir..

Apo yg di menjadi tando tanyo pado makmum yo lah lambek nyo imam bagi salam..

Dailog nyo lobih kughang mcm ni ha..

Makmum : Den nampak imam botul2 'khusuk' maso sembahyang tadi

Imam : Apo lak ekau kato mcm tu...

Makmum : Den tengok dan dongar imam 'menagih (menangis) maso baco tahiyyat akhir tadi...


Imam : Den bukan 'khusuk' sampai den menangih...


Makmum : Kalau tak khusuk..kenapo pulak menangih...???


Imam : Den menangih pasal tolur (buah z*****r) 'torsopit (tersepit) kek lantai buluh...


Makmum : Yo ko...(sambil tergolak bosar...)

1 comments:

Write comments