Surat Cinta

Dalam kesuraman ultra lembayung tika tujuh bulan menumpahkan cahaya dibawah kaki langit khirmizi, tiba-tiba aku terkenangkan eurika nostalgia cinta lama yang kita palitkan berdua. Kehadiranmu bersama molekul-molekul hidrogen menerjang segala kekusutan yang membelit tali perutku. Dan kehadiranmu itu mengajar aku erti rindu gelora dan shahdu.

Kau juga mengajarku erti cinta, singa laut,beruang kutub, penguin, kambing salji, mee rebus, cendol, koridor, kotak pensil, tali kasut dan pasu bunga.Kala itu, kita bagaikan Nobita dan Sizuka.Kau dan aku umpama Kurt Cobain dan Rafeah Buang yang tidak dapat dipisahkan. Malangnya percintaan yang mendapat liputan meluas hingga ke planet Ziku itu telah mengundang perpisahan yang akhirnya telah mengecewakan seluruh penternak lipan di Burma. Kau pergi jua ketika Kuala Lumpur sedang bersiap sedia menjadi tuan rumah Sukan Komanwel 1998.

Sesungguhnya perpisahan itu berpunca daripada penebangan pokok getah secara besar-besaran di Lembah Klang. Pemergianmu menyebabkan aku menghidap penyakit resdung dan hepatitis-Q secara mengejut. Ketiadaanmu memaksa aku memakai topi keledar setiap masa sebagai langkah keselamatan. Aku seperti tidak percaya dengan apa yang telah terjadi. Aku bagaikan tergelincir dari orbit bumi dan terpelanting ke ruang angkasa, apabila daya tarikan graviti terhadapku tiada lagi berfungsi setelahaku tersungkur dalam percintaan yang berlarutan hingga ke rubber-set. Seluruh perjalanan hidupku menjadi gelita bagaikan terperangkap di dalam gua yang gelap dan ditemani stlagit dan stlagmit yang bagai sembilu.

Kondominium cinta yang kita bina dari makgat basikal dan kipas helikopter akhirnya musnah setelah kau berpaling tadah. Ternyata sikapmu mulai berubah bila Malaysia mula melancarkan satelit MEASAT-1 ke ruang angkasa raya. Sejak itu kau sering melarikan diri bila terserempak dengan abang iparku. Akhirnya aku menyedari bahawa diri ini tidak diperlukan lagi.

Sejak kau tiada, aku sering menyendiri berbual-bual dengan pokok betik untuk mengisi masa lapang. Kadang-kadang aku mengikat botol oren pada tiang rumah agar nampak lebih cantik. Saban hari aku termenung di dalam peti sejuk mengenangkan dirimu yang entah kemana menghilang. Aku cuba bermain badminton sambil makan mi hailam untuk melupakanmu, tetapi aku tak berdaya. Lalu aku membakar mesin basuh dan membelasah empat ekor itik serati jiran sebelah sebagai tanda aku tidak bersalah.

Mengapa? Mengapa sayang? Mengapa ini semua bisa terjadi? Mengapa setelah kau curi hatiku, kau rompak cintaku lantas kau bunuh cintaku sehingga kau terbunuh dalam kemalangan cinta yang ngeri. Aku bagaikan terhimpit dan dihimpit oleh guni-guni batu yang kau timpakan di atas belakangku. Derita yang kautimpakan itu adalah bebanan yang terlalu berat untuk ku tanggung bagaikan mendukung 75 ekor biawak dan 386 ekor anak beruk. Dan kini segala harapanku hancur berkecai bagaikan aku terjatuh dari Menara Kuala Lumpur dan dihempap oleh Menara Berkembar Petronas lalu tersangkut di celah landasan LRT dan kemudiannya digilis pula keretapi Komuter hingga aku hancur berkecai. Oh! terlalu berat dugaan yang kutempuhi kini.

Kini segalanya telah pun berakhir. Aku sedar siapa aku. Aku hanya insan biasa yang suka makan mi segera. Aku bukan McGyver, McDonald's, Superman atau Kesatria Baja Hitam. Aku juga bukanlah Ultraman seperti yang kau idam-idamkan. Aku menyedari kekurangan diri dan kekurangan kemudahan awam di tempat sendiri. Tak perlu dikesali lagi kerana nasi telah menjadi capati dan tin sardin yang ku genggam ini telah pun luput tarikhnya. Segalanya sungguh mengharukan dan semua hadiah pemberianmu termasuk enjin kapal selam telah pun aku cincang untuk dibuat makanan lembu.

Walaupun segalanya telah pun berakhir, disini, diatas pokok getah ini aku tetap menunggu kau akan kembali. Selagi ada nafas ini, selagi ada kompleks membeli-belah SOGO, selagi ada kedai kasut selipar di sekitar Argentina, selagi kumpulan Metallica tidak berpecah, aku tetap menunggumu sehinggalah mentari terbelah lapan. Namun aku menyedari bahawa penantianku hanyalah sia-sia belaka. Akhirnya aku mengambil keputusan mektamad untuk menunggu tiang elektrik dihadapan rumahku berbuah. kalau tiang elektrik berbuah nanti, aku poskan buahnya kepadamu. Nak tak?


---- sumbangan: puteri_khalifah

22 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
11/5/10 6:05 PM

x phm la,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Reply
avatar
Sopi
AUTHOR
13/5/10 9:38 PM

APA INI..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
2/7/10 6:37 PM

sampah..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
7/7/10 4:27 PM

gila apa..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
29/8/10 10:20 PM

Aduhai...
jgn la bagi komen yg menyakitkan....
ape salahnya klu bg komen membina???

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
22/2/11 2:47 PM

sush nk bg k0men m,bina bila memg karya ni memeningkn..sesungguhnye sy xphm bji buah mtif surt cnta ni.gh0osh..laki sy pn stju yg ni mrupakn cte lucu yg plg plik di alm smesta ini..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
23/3/11 12:35 AM

buang masa,useless,poyo.

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
3/4/11 4:24 PM

haha,aq jea yg rase lawak,dye bnding an cinta dye ngn bnde2 yg xde kne mgene laa,motif?juz 4 fun laa

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
13/4/11 8:02 PM

haha very funny....lwk3...skit jiwa ak bca..kih3

Reply
avatar
8/5/11 11:51 PM

bila bayangkan situasi ini dengan cerita cinta, memang tidak ada kena mengena dengan cerita romance, tp sy suka dengan perbandingan yg dibuta, oppssss dibuat, hehe... seronok baca walaupun berjela jela berkilo meter panjang ceritanya, hehe ^___^

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
6/6/11 2:55 PM

best per... ok r 2..lawak bnyk type..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
7/6/11 4:29 PM

Langsung x lawak....lawak bodoh n membosankan adalah....:-(

Reply
avatar
miko_chan06
AUTHOR
21/6/11 5:43 PM

ala yg ramai2 kondem ni.. korg x pandai pon nk buat perbandingan mcm pompuan ni buat.. kreatif dia ni... lg 1 korg ni..1 ape pn x reti bikin.owh owh..aku tau..tau kondem orang jeee... hahahaha...
surat cinta ni kelakar ok? hahaha~ i loike it

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
18/8/11 4:47 AM

Org y x tau nak ada prsn happy mmg akn ckap x lawak..so byak2kan la utk memperhappykan diri tu..aku x gelak tapi cuma tsyum jew bila baca sbb aku suka ngan idea pnulis y sukasuki kaitkan benda y logik ngan xlogik dlam citer nie..bila korg dah tau mksud sbnar lucu..baru la korg boley join ini blog..so..byak2kan praktis utk diri tu sntsa happy spaya boley join ini blog k..
Ngokngeking

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
8/10/11 3:15 AM

No komen..mls bce pnjang2

Reply
avatar
zero plus
AUTHOR
15/8/12 9:22 AM

cite jer panjag.. paham nyer 10 tahun lagi la..
xbest2....

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
19/8/12 11:37 PM

sronok la bca nie! xde kaitan un sbb uh la klakar.. thnks wt sye kertawe

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
21/11/12 2:48 AM

len kli bek xyah buat lwak...HAMPEH !!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
17/1/13 12:49 PM

bodo mcam taik lawak...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
21/1/13 9:52 PM

Baca perenggan atas je,pastu trus skrol bwh bace komen...bace komen lg lawak dari baca surat cinta tahpehape tah ni..ish3

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
1/4/13 8:19 PM

baa,kecik punya hal jady bsar punya hal kaa..apa laaa

Reply
avatar
Afifah Rosli
AUTHOR
6/7/14 10:15 AM

Lantak dye la nk post citer pew pun..
Yg komen lebih2 tu bagus sgt kew..

Reply
avatar